Websites kunnen wel een heel mooi design hebben en beschikken over de mooiste visualisaties. Als consumenten of geïnteresseerden moeilijk aan adresgegevens of misschien zelfs alleen al een telefoonnummer kunnen komen, haken ze af. Vaak is te moeilijke tekst, een onoverzichtelijk ontwerp of te felle kleuren een probleem. Deze problemen zijn eigenlijk helemaal niet nodig. Het is ook mogelijk om een website te maken die laagdrempelig is, maar ook een mooie structuur heeft en qua ontwerp nog zeker een aantal jaar mee kan.
De titel zegt het al; 25% van de Nederlanders heeft moeite met het vinden van de juiste informatie op websites. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Gelukkig bestaan er voor deze zeer diverse oorzaken ook goede oplossingen die gebruikt kunnen worden voor het toegankelijker maken van websites.
De websites van grote bedrijven worden vaak bezocht door een zeer uitgebreide doelgroep. Bijvoorbeeld de website van een telecombedrijf. Met een veelvoud aan klanten, wordt deze website dagelijks bezocht. Nu is het voor heel veel mensen in Nederland een noodzaak om een toepasbare oplossing te krijgen zodat zij ook beter gebruik kunnen maken van websites.
Het zou niet mogen uitmaken welke browser consumenten gebruiken, of iemand slechtziend is of een motorische handicap heeft. Websites moeten in de tijd van meer digitalisering ook voorzien in de behoeften van deze groep met een handicap. Als websites beter toegankelijk worden voor iedereen, draagt dit ook weer bij aan een zeer positief imago en een veel grotere gebruiksvriendelijkheid.